Over Stichting Nieuwe Zorg

De Stichting Nieuwe Zorg is in 2014 opgericht om vernieuwende particuliere zorginitiatieven te ondersteunen/of initiëren ten behoeve van mensen met een complexe zorgvraag.

De ondersteuning is specifiek bedoeld voor ouders en verwanten die voor een familielid met een complexe zorgvraag een passend geheel aan zorg zoeken dat aansluit bij de specifieke vragen die bij hun familielid aan de orde zijn.

De ondersteuning richt zich op het doen realiseren van een nieuw te ontwikkelen zorg- en/of woonvorm, al dan niet ingebed in de context van een bestaande organisatie.​ Maar het kan ook onderdelen in dit proces betreffen:

• Onderzoek van huidige en gewenste situatie en daaruit voortkomend advies

• Het inrichten van inhoudelijke en bestuurlijke organisatie

• Begeleiding van brainstormsessies gericht op creatieve oplossingsroutes

• Projectontwikkeling

• Projectbeheer

• Fondswerving

• E.d.

De Stichting Nieuwe Zorg initieert ook projecten die gerelateerd zijn aan haar doelstelling. Zo heeft zij bijvoorbeeld een noodvoorziening in het leven geroepen voor een familie in crisis. En ook het noodlijdende Hermes Huis is op initiatief van de Stichting Nieuwe Zorg weer zodanig op de benen gezet, dat een succesvolle overdracht aan S’Heerenloo mogelijk bleek. In samenwerking met Vilans is een wegwijzer ontwikkeld voor kleinschalige zorginitiatieven in de gehandicaptenzorg. Deze is in het leven geroepen om ouders die een kleinschalig zorginitiatief overwegen, de verschillende keuzes en de daaraan verbonden consequenties te schetsen die hiermee verbonden zijn. Zo kunnen startende kleinschalige zorgondernemingen een weloverwogen keuze maken voor inrichting van hun initiatief en het proces dat hen daarnaar toe kan brengen.

Stichting Nieuwe Zorg wil bijdragen aan methodiekontwikkeling vanuit de praktijksituaties die in de projecten centraal staan. Zij streeft ernaar nieuw ontwikkelde zorg op kwaliteit te toetsen, en beschikbaar te stellen voor algemeen gebruik. Deze methodiekontwikkeling betreft niet alleen de communicatie met mensen met een complexe zorgvraag. Het betreft alle methodiek die in het kader van primaire of ondersteunende processen in onderzoek, advies of  implementatie aan de orde is.

Geïnteresseerd in de profielen van het bestuur van de stichting Nieuwe Zorg?