top of page

Visie op Zorg

De Stichting Nieuwe Zorg richt zich op mensen die door hun complexe zorgvraag tussen wal en schip raken -of dreigen te raken- in het bestaande zorgaanbod.  

Het onderliggend principe in de werkwijze van Stichting Nieuwe Zorg

''Alle mensen worden gelijk in waardigheid en rechten geboren. Iedereen heeft het recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon.'' 

Kleinschalige hulpverlening - ook in de gehandicaptenzorg - heeft de toekomst. Steeds meer ouders of verwanten onderzoeken of dat mogelijk is. Zij hopen en verwachten dat ze hiermee meer zeggenschap kunnen hebben over het wel en wee van hun kind. Maar kiezen voor kleinschalig zorginitiatief is niet de gemakkelijkste weg. En al helemaal niet als het zorg betreft voor een kwetsbare doelgroep met een complexe zorgvraag. Soms slagen ouders er ondanks dat uitstekend in om verantwoorde en veilige zorg binnen een kleinschalig initiatief op eigen kracht te organiseren.

 

Maar soms kan het ook nodig zijn om een kleinschalig zorginitiatief onder te brengen bij een grote(re) broer of zus.  Dan is er inbedding nodig van verfijnde specialismen en kunnen de meer uitgewerkte systemen en structuren van een grote organisatie andere, meer passende mogelijkheden bieden. Als dat aan de orde is, moeten twee totaal verschillende werelden in gelijkwaardigheid bij elkaar komen. Ieder met een eigen identiteit die van waarde is. In de praktijk levert dat kansen maar ook dilemma’s op.

Zonder deze communicatie komen we er niet achter wat iemand belangrijk vindt in zijn leven.

Het kan hierbij om kleine dingen gaan, zoals bijvoorbeeld de vraag welk eten iemand lekker vindt, of wat hij fijn vindt om te doen. Maar het gaat natuurlijk in eerste instantie over de grote zaken des levens. Bijvoorbeeld over de wens een partner te hebben, of de wens om een reis te ondernemen, of om de wens de invulling van dagbesteding naar eigen keuze te doen.

 

Het is dus nodig om tot een communicatie te komen, die ertoe leidt dat we te weten komen wat de betreffende persoon belangrijk vindt. ‘Voorzeggen’- hoe verleidelijk soms ook- brengt ons hier niet. Wij moeten onze communicatie aanpassen aan de wijze waarop de ander deze communicatie kan ontvangen en begrijpen. We gebruiken, als we niet oppassen, de woorden uit onze eigen taal.

We zullen de ‘woorden’ moeten vinden die zij gebruiken. 

 

Alleen op deze wijze kan gelijkwaardigheid voor een mens met een beperking een realiteit worden.

Alleen zo kan hij zijn stem inbrengen, ook als hij niet kan spreken.

Communicatie

Voorwaarden voor gelijkwaardigheid

​

  1. Iedere betrokkene zal vanuit gelijkwaardigheid moeten leren denken, voelen en handelen. Alleen op die manier is het mogelijk om mensen met een complexe zorgvraag in alle voorkomende situaties de gelijkwaardige bejegening te geven die gewenst is. Dit vormt het fundament voor de overige twee voorwaarden. 
     

  2. Het vraagt om bereidheid van het hele systeem rond de mens met een complexe zorgvraag -ouders en professionals- om met elkaar op zoek te gaan naar de vragen en antwoorden die bij deze persoon aan de orde zijn. Dit kan alleen als zij betrokken zijn en hierin tijd en energie willen en kunnen investeren. Ouders spelen in dit proces een hoofdrol. Zij kennen hun kinderen van haver tot gort. Daarom zijn zij essentieel in dit onderzoeksproces.
     

  3. Gelijkwaardig omgaan met een mens met een beperking, betekent dat je hem zeggenschap geeft over dingen die hem betreffen. En dat gaat dan niet alleen over de vraag of er een extra bankje bij komt in de tuin. Zeggenschap kan over alles gaan. Het betekent niet dat iemand met een complexe zorgvraag over alles iets te zeggen heeft. Het betekent wel dat - binnen een bepaald speelveld – zijn stem telt. En dat binnen dit speelveld besluiten worden genomen op basis van consent.

​

​

Het vraagt inspanning van een organisatie, of die nu groot of klein is,  om het klimaat te verzorgen waarin het bovenstaande tot ontwikkeling kan komen. In een cultuur die de geest van gelijkwaardigheid ademt, is de zeggenschap van cliënten en verwanten, de domeinverantwoording en de op de cliënt gerichte dienstverlening geborgd. De deskundigheidsbevordering, de beleidskaders, de coaching-on-the-job, de competentieprofielen van de begeleiders, de inrichting van de primaire processen, de keuzes voor wonen en werken; alles in de organisatie is dan gericht op het gelijkwaardig omgaan met mensen met een beperking.

bottom of page